– Den sande avis

Folkeskolens nationale test flytter ud

1 min read

Lydafspiller

Her kan du høre artiklen læst op af en af vores journalister.

00:00 / 66:66

Folkeskolens nationale test skal skiftes ud med en ny, da hverken elever, lærere, pædagoger eller forældre forstår, hvad resultaterne af testen betyder.

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil vil have en test, som er lettere for elever at forstå. Undervisningsministeren vil have den udskiftet med en ny test, som hun dog ikke har helt klar endnu.

“De er ikke konstrueret til at evaluere eleven, de er konstrueret til at indsamle data som kan sammenlignes med andre skolers”

Mikael Kristensen – Friskoleleder

Målet med de nationale test er at styrke evalueringskulturen i folkeskolen, og at have et ensartet værktøj, der, ligesom folkeskolens prøver, kan evaluere på tværs af landet. Dette er dog ikke den oplevelse de fleste får, når de bruger testen. Ex-skoleleder Martin Bork Sørensen fortæller:  “Hvis en elev svarer inkonsekvent, altså har nogle svar, som er helt rigtige, og nogle som er helt forkerte, kan testen fortsætte i det næsten uendelige. Testen vil fortsætte indtil den får en ensartet statistik, hvor den kan se, hvad eleven egentlig kan”. Ifølge Martin kan dette gøre elever usikre, trods det at de måske får en god score.

Mener du, at nogle af testenes spørgsmål er forvirrende? “Ja, direkte idiotiske. Det er længe siden, jeg har arbejdet med dem, og jeg var skoleleder, så jeg havde dem ikke direkte i hænderne, men man hører jo om det, når det går helt skævt, der er ingen, der har en forventning om, at grundskoleelever skal kunne kende til højt gymnasieniveau matematik, men det kunne testen godt finde på at spørge om .”

Martin fortæller, at testen kunne være bedre som et værktøj til lærere, som de kunne bruge til at evaluere eleverne. Nuværende er testen alt for forvirrende og fjern, til at den kan gøre nogen nytte på det område.

Men på andre former for skoler, har man slet ikke nationale test. Friskoleleder Mikael Kristensen siger: “Vi bruger dem ikke. De er ikke konstrueret til at evaluere eleven, de er konstrueret til at indsamle data, som kan sammenlignes med andre skolers, og det er vi ikke interesserede i. Vi tester vores elever, men ikke med nationale tests, det der ligger i nationale tests er, at de indsamler data frem for at evaluere elever.”

Hvis testene var bedre, kunne I så overveje at indføre dem på jeres skole? “Ja og nej. 
Ja, det kunne være fint at have testen som et redskab til en lærer, der fx ville evaluere en elevs engelsk.
Nej, vi vil ikke have nationale tests til at sammenligne med andre skoler. Det behøver vi ikke, så vi kunne godt overveje at bruge dem til det interne, men ikke det eksterne.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.